In het kader van Ondernemend Leren en het nader tot elkaar brengen van het onderwijs en ondernemers heb ik vrijdag 10 januari twee gastcolleges verzorgd op het Van der Meij College in Alkmaar.

De gastcolleges zijn geïnitieerd door Nico Berger van De TelefoonCentrale en Jacob Blokker als oud-docent van het Van der Meij.

Hoe vermarkt je een product of dienst
Scholieren van de klassen 3BHA en 3KHA hebben in groepen tijdens een brainstorm één of meerdere producten of diensten bedacht. De groepen vormen een onderneming en gezamenlijk moeten zij één van de ontwikkelde producten of diensten gaan vermarkten. Dit leverde naast creatieve ideeën ook al flinke discussies op tussen de ’aandeelhouders’ van de onderneming op: wiens idee is nu het beste en heeft de grootste draagkracht?

Productontwikkeling
Tijdens het gastcollege zijn een aantal onderdelen uitgediept rondom productontwikkeling, unique buying reasons, doelgroepen, marktverkenning en strategie. En natuurlijk het creatief, rendabel en doelgericht vermarkten van je product of dienst.